23 april 2015

Friluftsprodukter från Biltema

Det finns ett talesätt som säger att man får vad man betalar för. Det stämmer ju för det mesta men jag misstänker att det är en sanning med modifikation.

Jag köpte Biltemas kokkärlssats som kom som nyhet nu i vår. Innan tog jag en funderare på vad är det som skulle kunna gå sönder? Handtagen lossnar, stekpannan skevar av värmen den utsätts för, maten bränner fast direkt på ett sätt som gör att det aldrig går att få bort. Jag bedömde det som mindre troligt och gjorde ett köp.

Kokkärlsats Biltema
2 kastruller på 0,8 liter = 141 gram och 1,7 liter = 177 gram. 2 stekpannor på 0,5 liter = 109 gram och 1,0 liter = 189 gram. Allt i hårdanodiserad aluminium. Stekpannan kan användas som lock till kastrullen.

Pannkakor Biltema
Efter att stekt pannkakor i stekpannan kunde jag konstatera att den varken blev skev eller någon speciell vidbränning och handtagen sitter fortfarande som berget. En av stekpannorna kommer definitivt få följa med på fjällvandring.

Vem tillverkar Biltemas gasbrännare och kokkärl?

Nu till andra intressanta observationer på några av Biltema friluftsprodukter. Jag har tidigare lagt märke till att Biltemas gasbrännare som skruvas direkt på gasburken har sett lika ut som ett annat märke. Men inte funderat vidare på det för det märkets gasbrännare är i sin tur lik Optimus lilla gasbrännare även om man kan se tydliga skillnader. I vår har det kommit en del nya prylar på Biltema som får mig och även andra att se likheter med ett speciellt fabrikat nämligen Fire-Maple. Fire-Maple är ett kinesiskt företag som gör lättvikts prylar.

Här är några exempel på olika gasbrännare som ser lika ut.
Jämför dessa: Biltema - Fire-Maple
Jämför dessa: Biltema - Fire-Maple
Jämför dessa: Biltema - Fire-Maple
Om man tittar vidare på kokkärl så vad jag kan bedöma på bild, är de likadana på dom olika märkena.
Om man tittar på specifikationerna kan det skilja lite på vikten på gasbrännarna. Det visar på att det inte skulle vara helt identiska produkter, att det skulle vara endast att siffrorna inte stämmer har jag svårt att tänka mig. Annat material känns mer troligt.

Min teori är att tillverkningen av produkterna ovan sker på samma ställe och att det som skiljer mest är att det sitter ett märke med Biltema på och att det då får ett lägre pris.
Har du någon observation om detta?

Är det bra friluftsprodukter som Biltema säljer?

Är dessa produkter bra som Biltema har? Jag kan tala för kokkärlsatsen och deras tändstål som jag är helt nöjd med. Jag har goda skäl att tro att min stekhäll som jag fick från jobbet är från Biltema och den är jag också helt nöjd med. Andra produkter har jag inte använt (än) så jag kan inte svara för dem. Använder du någon friluftsprodukt från Biltema så nämn gärna om den här.

Uppdatering:

Jag har använt Biltemas drybag, lätt och bra.
Pannlampa som är bra, en nackdel är att det är en del tryckande för att stänga av den eftersom den först växlar mellan olika lägen innan man kommer till avstängt.
Flytväst, inga konstigheter med den.
Ett gasolkök 2,9 kw har jag haft på utlåning och det har fungerat mycket bra.
En sovsäck från Biltema har också hårdtestats, läs om testet här.
Fristående gasolkök 2,6 kw (gasbrännare), läs om detta här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar