1 oktober 2014

Bryne till kniven

När man behöver skärpa upp kniven fick jag tips av en kompis på en ovanligt bra metod som han menade att kockar använder sig av. Jag insåg genast att användningsområdet gällde inte bara köksknivar utan på grund av brynets litenhet är det smidigt att ha med sig ut.
En vanlig säkring (även kallad propp) ger ett förvånansvärt bra resultat för att få den rätta skärpan på knivar. Vad för material den består av är jag inte helt säker på, men det är nåt porslinsliknande.



Slipning kniv
Innan man börjar så blöter man ner brynet (säkringen) så det är fuktigt när man slipar.

Sen är det bara att dra kniven med ett lätt tryck över säkringen. Jag börjar från innerkant och drar kniven fram till spetsen och sedan lyfter jag kniven på tillbakavägen och börjar om.
Slipa kniven
När man slipar så är det naturligtvis viktigt att man håller rätt vinkel på kniven i förhållande till brynet annars kan resultatet bli det motsatta än vad man tänkt sig.
Kniv slipning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar