23 juni 2014

Ny yxa från Wetterlings

Efter en utflykt i det fria så försvann min lilla yxa, obegripligt var den tog vägen. Nu är det ett och ett halvt år sen så den kommer förmodligen inte fram. Har saknat den storleken på yxa så nu har jag köpt en ny. Och den här får inte försvinna för den kostade en slant. Anledningen till det är inte att jag handlat på fel ställe utan att den är ett svenskt hantverk, den är handsmidd av svenskt kolstål. Efter att ha kollat länge och väl på vilken yxa jag skulle köpa bestämde jag mig för Wetterlings modell Liten jaktyxa.
Wetterlings
Första beställningen från ett företag jag inte nämner här så kom en mindre yxa, modellen Äventyrsyxa. Kände på den, nä den var för ynklig. Skaftet var för kort för att det skulle kunna hända lite mer när man hugger. Å andra sidan så var den liten och smidig att ha med om man ska ut och vandra längre sträckor, men det ska inte jag. På vandringar är yxan hemma. Ändamålet är för fisketurer mest då angelfiske och kräftfiske och andra tillfällen när man gör upp eld.
Det blev att skicka tillbaka och beställa från annan webbutik, och därifrån kom det rätt yxa.

Wetterlings
Längd 39 cm, vikt 0,7 kg. med ett rejält läderskydd.

Provhugger i vedboden

Wetterlings
Skötselanvisning
 Ett köp till blev det när jag ändå beställde, en pannlampa från Black Diamond. Det blir att testa den längre fram, vid midsommar behövs inga pannlampor i alla fall inte utomhus.

Allt levererades i en väl tilltagen låda som sen kunde användas till annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar