3 augusti 2013

Stormsäkra tältet

Efter äventyret på fjället med stormen (Läs tidigare inlägg) har jag nu grundligt kollat upp hur man bäst stormsäkrar sitt tält.
På Hillebergs egen sida finns det en instruktionsfilm som visar olika sätt att göra på för att hålla tältet på plats under olika förhållanden. Jag har ju just ett Hilleberg tält så det gäller ju för mitt tält.

Här är tipsen som hade hjälpt oss!

  • Bl.a. kan man ha dubbla tältstänger på tältet som då ger dubbel styrka, men det hade jag ju inte några.
  • Dra in linsträckarna så tältlinorna blir så långa som möjligt och då blir vinkeln på linan bättre ur hållfasthetssynpunkt. Kanske hade det gått göra bättre men valet av tältplats var inte bra för att kunna maxa linorna.
  • Man kan ha extra lina med sig och använda dubbla linor då. Jo vi hade ett snöre som vi band i på det mest utsatta stället på tältet.
  • Man tar större stenar och lägger runt tältet och även på tältpinnar så de inte rycks upp. Detta gjorde vi, sten fanns gott om.
  • Man kan också använda slingor runt stenen som man sedan sätter i linan för att förhindra att lina skärs av. Nä några slingor hade vi inte. Längre tillbaka använde jag små spännband till att knyta fast bland annat fiskespö och annat utanpå säcken. Nu mer har jag rationaliserat bort dem för jag har kommit på ett smidigare sätt utan dem och det blir även en liten viktminskning. Ett par sådana hade ju varit guld och haft med sig eftersom en lina gick av just på grund av att den skars av mot en sten och efteråt jag har sett att en annan lina var på väg att skavas av.
Här finns då lite att göra för att säkra upp detta tält!
Så vad kan jag förändra till nästa fjällvandring då man återigen kan hamna i en storm på fjället? (Sannolikheten mycket liten)
  • Val av tältplats. Jo, jag har kommit fram till att om inte förutsättningarna tillräckligt bra för att förankra tältet så är det bättre att ha det kvar i tältpåsen och vänta ut stormen. Kläder som funkar för alla väder har jag med mig så jag måste inte nödvändigtvis in i ett tält för att överleva.
  • Ta med extra lina, tar inte stor plats och väger lite.
  • Ta med ett par små spännband eller om jag kommer på något annat som är likvärdigt att använda.
Här är filmen, kolla noga, du vet inte hur väl du kan få nytta av kunskapen dessutom är den lätt att bära, den är verkligen UL!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar