8 juni 2013

Vandring Söderåsens nationalpark

Då har jag och en kompis varit ute på "träningsläger" i ett par dar i Söderåsens nationalpark. Eftersom det var mycket annat veckan före avfärd så blev det ingen tid till någon gemensam planering. 
Jag packade i stort sett samma utrustning i ryggan som när jag ska fjällvandra, dels för att det är i stort sett samma grejer man behöver men också för att ha tyngd i ryggsäcken. 
Vi åkte till Maxi på morgonen och köpte den mat vi behövde sen ställde vi navigatorn på Söderåsen och körde. 

Vi hade två dagar med sol och värme men som väl var mycket skugga under bokträdens täta lövverk.

Utsiktsplatser är det många runt om i det kuperade landskapet men man ser ungefär detsamma, mest lövverk.


Stenmurar och odlingsrösen fanns det gott om.

Utsikt från Kopparhatten

På flera stigar och småvägar är det tillåtet bland annat att cykla vilket kan bli att vi gör vid ett återbesök i parken. En del stigar såg riktigt sköna ut för mountainbike.

Som vanligt fotade jag mycket men hade svårigheter att få bilderna att likna verkligheten med ljus färger och kontraster.
När jag fick upp bilderna i datorn blev jag positivt överraskad, många bilder var betydligt bättre än jag trodde.

Några kortare leder var både handikapp och barnvagnsanpassade.

 På kvällen grillade vi på ett av de många grillplatserna i parken. Köttet tog vi med djupfryst och lindat i flera lager med tidningspapper. När vi öppnade paketet kändes köttet fortfarande kallt trots värmen under dagen. Vi hade rå potatis som vi delade i halvor och la på grillen. Det var lite av ett test eftersom ingen av oss gjort det tidigare. Till börja med såg det ut att bli ett fiasko men dom blev riktigt bra efter ett tag på värmen.

Vi hittade en bra tältplats vid en bäck. Där slog vi upp vårat Hilleberg Nallo 2GT.

Jag hade skrivit ut kartan från nätet och laminerat den sedan.

Odensjön
 Längst ner i parken ligger Odensjön, Verkligen speciell omgivning, höga och riktigt branta kanter runt hela sjön utom en just där utloppet är. Vi kom dit mitt på dagen svettiga och varma så vi tog ett bad från bryggan. Eftersom vi hade fel hudfärg tog vi inga bilder på det.


Det är stor sannolikhet att man kommer att besöka Söderåsen nationalpark fler gånger. Man kan med behållning åka dit bara några timmar med familjen som att vara där ett par dagar och vandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar