16 maj 2013

Planering för fjällvandring!

Nu har vi, jag och två vandringskompisar planerat årets stora vandring som blir till Jotunheimen nationalpark i Norge. Mitt favorit ställe! Vi drar dit i mitten av juli.
Planering
Vi kommer att vandra i sju dagar och på den sträckan är det tänkt att vi ska passera topparna Galdåpiggen, Glittertind, Surtningsssue och även passera Besseggen. Så det blir rätt mycket upp och ner. Verkligen dags att öka träningsdosen rejält!
Glittertind
Några delar av sträckan har jag gått tidigare men så är det flera helt för mig oupptäckta delar.
Vår tänkta vandringsrutt. (Klicka för att förstora)
Planen är naturligtvis att ha med sig så lite som möjligt på vandringen utan fördenskull vara någon slags fakir, jag vill sova bekvämt men jag vill ju också bära lätt. Att starta på 16 kilo vore bra. Om man tänker att man äter ett kilo mat i snitt om dagen så blir det sju kilo mat och då är det nio kilo kvar till packning. Det borde gå bra.
Besseggen
Det blir en träff till innan vi åker, då gör vi matsedel, handlar och packar om till portioner.